Just då...

För att kunna tala om varför och hur jag kom på att det var inom dekormålaryrket jag ville arbeta i framtiden, krävs det ett visst mått av tillbakablick in i min historia!

I hela mitt liv har skapande i nära nog alla dess former varit en viktig och självklar del av mig. Jag har haft turen att få tillgång, inte bara till ett verbalt talande språk, utan även till ett bildligt sådant och det har berett mig stor glädje. Genom att kunna se och uttrycka mig med hjälp av detta "bonusspråk", har det också legat nära till hands att i bildliga synonymer, söka förklaringar till och på så sätt få förståelse för, det i livet som ibland är ofattbart och svårt.

Trots detta, har jag inte tidigare haft det konstnärliga som professionellt yrke. Jag har låtit det stanna på en väldigt privat hobbynivå. Jag har också gått två separata konstutbildningar.

1995-1996: Heltidsstudier vid Konstskolan i Stockholm.
2004-2005: Heltidsstudier vid MKFC Stockholms Folkhögskola, Prisma Konst och konsthantverkskurs.

I övrigt har jag tidigare utbildat mig och arbetat inom vården, äldrevården med dementa mestadels. Jag har fött två barn som har hunnit bli 15 och 9 år gamla, och periodvis har jag också arbetat inom handel och restaurang. Serviceyrken allihop...

... Vilket ledde till att jag kände ett
enormt behov av att få göra någonting för mig själv! Någonting som var kul, kreativt och konstnärligt! Någonting som (trots det!) förhoppningsvis var förenligt med inkomst och trygghet...

... Vilket år
2005 ledde mig till den 2- åriga KY utbildningen "Dekormåleri med inriktning mot teater, film, TV, reklam och utställning". I mitten av juni, 2007, avslutade jag min fjärde och sista termin.

I utbildningen varvades teori med praktik inom nämnda områden, vilket var både lärorikt och otroligt kul! För varje termin och varje praktik blev jag mer och mer säker på att det absolut är det här jag vill hålla på med i framtiden.

Min första praktik den första terminen, var på Europafilm. Det var kul och intressant, med många trevliga människor och jag fick en liten inblick i hur det kan gå till under en filmproduktion.

PÃ¥
den andra praktiken fick jag förmånen att komma till Dramatens målarateljé, vid Kvarnholmen i Stockholm. Jättekul och väldigt lärorikt. Även här var alla jag mötte otroligt trevliga och villiga att dela med sig av sina kunskaper. Jag trivdes som fisken i vattnet!

Den tredje praktiken tillbringade jag på dekormålarateljén för Malmö Opera och Musikteater. Även här trivdes jag förträffligt! Jag lärde mig mycket och fick många råd och tips av alla de som arbetade där. Det var första gången som jag var i Malmö och även det var en hit! Mysig och härlig stad, som jag tog mig god tid till att upptäcka under de tre veckor jag var där.

Fjärde praktiken och den som jag var på sist, var på Kungliga Operans målarateljé, även den vid Kvarnholmen i Stockholm, i samma hus som Dramatens ateljé. Vad kan jag annat säga än att jag trivdes oootroligt bra! Alla, och Karin i synnerhet, var så tillmötesgående, mysiga och roliga! Jag önskar att praktiken hade varat för evigt!

Den femte praktiken, under veckorna 6 -11, var jag hos attributmakare Jean-Louis Von Dardel. Vad kan jag säga annat än att jag stortrivdes! Arbetet var otroligt varierande då uppdragen som Jean Louis tar är av vitt skilda karaktär. Eftersom Jean Louis är så generös med vad jag och min klasskamrat, Camilla, fick förtroende att göra, var varje dag en utmaning och därför också enormt lärorikt! Om du vill läsa mer om femte praktiken är du välkommen att läsa på min blogg!

Den
sjätte praktiken började med ett samarbete med en av DI's scenografielever, Nina Fransson. Jag och min klasskamrat Tove Lindström fick i uppdrag att måla en heltäckningsmatta till en föreställning som hon arbetade med. Det var spännande och lärorikt! Därefter jobbade jag tillsammans med min lärare Cecilia Iversen, inför en filminspelning. Platsen var Filmhuset och det vi gjorde var bl.a att måla och tapetsera ett "tvåvåningshus". Även det var jättkul och att jobba tillsammans med Sissi kändes väldigt bra. De sista fyra veckorna tillbringade jag på Kungliga Operans målarateljé i Gäddviken.

Läs mer på min
blogg om du veta mer om allt som hände!

Lite mer om utbildningen...

Utbildningen var
förlagd i Långbro Folkhögskolas fina lokaler högst upp i huset (gamla Långbro Mentalsjukhus), som ligger i Fruängen strax utanför Stockholm. Som huvudlärare hade vi Cecilia Iversen och som kursansvarig arbetade Carina Berglund. Cecilia Iversen är utbildad och praktiserande dekormålare och arbetar med, förutom då hon också arbetade med vår utbildning, mest inom film och reklam. Cecilia eller Sissi som hon även kallas, vägledde oss med omtanke genom konsthistoria, färglära, filmkunskap, fondmåleri, scenografibygge osv, osv. Carina Berglund arbetar både inom Långbro folkhögskolas regi och under den tid som vår utbildning fortgick, som kursansvarig för denna KY-utbildning.... Hon hade sitt kontor två trappor ner, dit man alltid kände sig välkommen och kunde gå med både ditt och datt. Båda dessa personer fick jag glädjen att lära känna och de gjorde verkligen sitt bästa för att denna utbildning skulle bli så fulländad som möjligt.

Andra gästlärare från verkliga livet, som vi hade glädjen att få ha under utbildningens gång var,

Janne Eriksson - Dekorsnickaren från Älvdalen, som hjälpte oss att snickra ihop våra "deckis"- väggar, vilka vi har haft stor nytta och glädje av under hela utbildningen.

Åsa Hasselrot - Entusiasmerande färgstark teckningslärare som vi haft både i "färg och form", kroki, porträttmåleri, mm.

Susanna Bergström - Dekormålaren som introducerade oss i konsten att tillverka en teaterdekor- fond, mäta upp mönster med hjälp av - punsarteknik och rut -skala- teknik, samt på ett sätt av flera, blanda färg.

My Leffler - Dekormålare som under ett par hektiska veckor skulle lära oss så mycket som möjligt om marmorerings- och träådringstekniker.

Jan Hultqvist - Fantastiskt pedagogisk dekormålare som vägledde oss när vi övade oss i att måla "klassiskt teaterfondmåleri" - Drottningholms måleri. Han lärde också ut hur en kort vanlig pensel förvandlades till en långpensel, hur benlim kokas och hur ett enkelt färgtråg blir till. Vi hade även glädjen att ha Jan som lärare då perspektiv stod på schemat. Även det fick han oss att förstå!

Per Fagerell - Väldigt vänlig foto- och filmlärare från Folkhögskolan med stort tålamod, som bl a undervisade oss i konsten att klippa och tillverka film.

Jean-Louis Von Dardel - Frilansande och imponerande attributmakare som tog sig an oss under ett par veckor, då vi först fick lära känna Air-x - "fejkhjälms" tillverkningsmaterial bl a. Därefter undervisades vi i att gjuta i silikonform. Väldigt kul och fantasieggande, för tänk vad man kan tillverka!

Hasse Harnesk - Fantastiskt rolig lärare som till vardags arbetar med film och teatereffekter. Han kom till oss, dragandes på en låda full med spännande, exploderande pyrotekniska- rök- snö- eld- och blödande sårgrejer, som han under en intensiv vecka underhöll oss med och lärde oss om. Fantastiskt som sagt!

Susanne "Suss" Södergren - Underbar människa som arbetar på Folkhögskolan med "Projektverkstan". Hon kom till oss under några otroligt värdefulla veckor och lotsade oss framåt när vi individuellt och i grupper om två, tre eller fler arbetade kring den projektplan som kallades "Min Personliga Kompass" och som skulle hjälpa oss att förvandla våra drömmar och visioner till verklighet. Inte nog med att hon gav oss användbara verktyg i jakten på lyckan, hon fick oss också, att genom de övningar och samtal som vi i klassen förde med varandra, på ett djupare plan lära känna varandra.

Jaa... Det var alla det!

Den sista terminen arbetade vi mestadels med egna, enskilda projekt som hade med dekormåleri - yrket att göra. Projektet kom till att löpa över de veckor då vi inte var på praktik och när sommaren var kommen, ja då var jag...

..."färdig", färsk och för jobb tillgänglig dekormålare!