Just
då...
För att kunna tala om varför och hur jag kom på att det var
inom dekormålaryrket jag ville arbeta i framtiden, krävs
det ett visst mått av tillbakablick in i min historia!
I hela mitt liv har skapande i nära nog alla dess former
varit en viktig och självklar del av mig. Jag har haft
turen att få tillgång, inte bara till ett verbalt talande
språk, utan även till ett bildligt sådant och det har
berett mig stor glädje. Genom att kunna se och uttrycka mig
med hjälp av detta "bonusspråk", har det också legat nära
till hands att i bildliga synonymer, söka förklaringar till
och på så sätt få förståelse för, det i livet som ibland är
ofattbart och svårt.
Trots detta, har jag inte tidigare haft det konstnärliga
som professionellt yrke. Jag har låtit det stanna på en
väldigt privat hobbynivå. Jag har också gått två separata
konstutbildningar.
1995-1996:
Heltidsstudier vid
Konstskolan i
Stockholm.
2004-2005:
Heltidsstudier vid MKFC
Stockholms Folkhögskola, Prisma Konst och
konsthantverkskurs.
I övrigt har jag tidigare utbildat mig och arbetat inom
vården, äldrevården med dementa mestadels. Jag har fött två
barn som har hunnit bli 15 och 9 år gamla, och periodvis
har jag också arbetat inom handel och restaurang.
Serviceyrken allihop...
... Vilket ledde till att jag kände ett enormt behov av att få göra någonting för
mig själv! Någonting som var kul, kreativt och
konstnärligt! Någonting som (trots det!) förhoppningsvis
var förenligt med inkomst och trygghet...
... Vilket år 2005
ledde mig till den 2-
åriga KY utbildningen "Dekormåleri med inriktning mot
teater, film, TV, reklam och utställning". I mitten av
juni, 2007, avslutade jag min fjärde och sista termin.
I utbildningen
varvades teori med praktik inom nämnda områden, vilket var
både lärorikt och otroligt kul! För varje termin och varje
praktik blev jag mer och mer säker på att det absolut är
det här jag vill hålla på med i framtiden.
Min första
praktik den första
terminen, var på Europafilm. Det var kul och intressant,
med många trevliga människor och jag fick en liten inblick
i hur det kan gå till under en filmproduktion.
PÃ¥ den andra
praktiken fick jag
förmånen att komma till Dramatens
målarateljé, vid
Kvarnholmen i Stockholm. Jättekul och väldigt lärorikt.
Även här var alla jag mötte otroligt trevliga och
villiga att dela med sig av sina kunskaper. Jag trivdes
som fisken i vattnet!
Den tredje
praktiken tillbringade
jag på dekormålarateljén för Malmö Opera
och Musikteater. Även här trivdes jag förträffligt!
Jag lärde mig mycket och fick många råd och tips av alla
de som arbetade där. Det var första gången som jag var i
Malmö och även det var en hit! Mysig och härlig stad,
som jag tog mig god tid till att upptäcka under de tre
veckor jag var där.
Fjärde praktiken
och den som jag var på sist,
var på Kungliga Operans
målarateljé, även den vid
Kvarnholmen i Stockholm, i samma hus som Dramatens
ateljé. Vad kan jag annat säga än att jag trivdes
oootroligt bra! Alla, och Karin i synnerhet, var så
tillmötesgående, mysiga och roliga! Jag önskar att
praktiken hade varat för evigt!
Den
femte praktiken, under veckorna 6 -11,
var jag hos attributmakare Jean-Louis Von
Dardel. Vad kan jag säga
annat än att jag stortrivdes! Arbetet var otroligt
varierande då uppdragen som Jean Louis tar är av vitt
skilda karaktär. Eftersom Jean Louis är så generös med
vad jag och min klasskamrat, Camilla, fick förtroende
att göra, var varje dag en utmaning och därför också
enormt lärorikt! Om du vill läsa mer om femte praktiken
är du välkommen att läsa på min blogg!
Den sjätte praktiken
började med ett samarbete med
en av DI's scenografielever, Nina Fransson. Jag
och min klasskamrat Tove Lindström fick i uppdrag att
måla en
heltäckningsmatta till en föreställning som hon arbetade
med. Det var spännande och lärorikt! Därefter jobbade jag
tillsammans med min lärare Cecilia Iversen, inför en filminspelning. Platsen var
Filmhuset och det vi gjorde var bl.a att måla och
tapetsera ett "tvåvåningshus". Även det var jättkul och
att jobba tillsammans med Sissi kändes väldigt bra. De
sista fyra veckorna tillbringade jag på
Kungliga Operans
målarateljé i Gäddviken.
Läs mer på min blogg om du veta mer om allt som hände!
Lite mer om
utbildningen...
Utbildningen var förlagd i Långbro
Folkhögskolas fina
lokaler högst upp i huset (gamla Långbro Mentalsjukhus),
som ligger i Fruängen strax utanför Stockholm. Som
huvudlärare
hade vi Cecilia Iversen
och som kursansvarig
arbetade Carina
Berglund. Cecilia
Iversen är utbildad och praktiserande dekormålare och
arbetar med, förutom då hon också arbetade med vår
utbildning, mest inom film och reklam. Cecilia eller Sissi
som hon även kallas, vägledde oss med omtanke genom
konsthistoria, färglära, filmkunskap, fondmåleri,
scenografibygge osv, osv. Carina Berglund arbetar både inom
Långbro folkhögskolas regi och under den tid som vår
utbildning fortgick, som kursansvarig för denna
KY-utbildning.... Hon hade sitt kontor två trappor ner, dit
man alltid kände sig välkommen och kunde gå med både ditt
och datt. Båda dessa personer fick jag glädjen att lära
känna och de gjorde verkligen sitt bästa för att denna
utbildning skulle bli så fulländad som möjligt.
Andra gästlärare från verkliga livet, som vi hade glädjen
att få ha under utbildningens gång var,
Janne Eriksson
- Dekorsnickaren från
Älvdalen, som hjälpte oss att snickra ihop våra "deckis"-
väggar, vilka vi har haft stor nytta och glädje av under
hela utbildningen.
Ã…sa Hasselrot
- Entusiasmerande färgstark
teckningslärare som vi haft både i "färg och form", kroki,
porträttmåleri, mm.
Susanna
Bergström -
Dekormålaren som introducerade oss i konsten att tillverka
en teaterdekor- fond, mäta upp mönster med hjälp av -
punsarteknik och rut -skala- teknik, samt på ett sätt av
flera, blanda färg.
My Leffler
- Dekormålare som under ett
par hektiska veckor skulle lära oss så mycket som möjligt
om marmorerings- och träådringstekniker.
Jan Hultqvist
- Fantastiskt pedagogisk
dekormålare som vägledde oss när vi övade oss i att måla
"klassiskt teaterfondmåleri" - Drottningholms måleri. Han
lärde också ut hur en kort vanlig pensel förvandlades till
en långpensel, hur benlim kokas och hur ett enkelt färgtråg
blir till. Vi hade även glädjen att ha Jan som lärare då
perspektiv stod på schemat. Även det fick han oss att
förstå!
Per Fagerell
- Väldigt vänlig foto- och
filmlärare från Folkhögskolan med stort tålamod, som bl a
undervisade oss i konsten att klippa och tillverka film.
Jean-Louis Von
Dardel - Frilansande
och imponerande attributmakare som tog sig an oss under ett
par veckor, då vi först fick lära känna Air-x -
"fejkhjälms"
tillverkningsmaterial bl
a. Därefter undervisades vi i att gjuta i silikonform.
Väldigt kul och fantasieggande, för tänk vad man kan
tillverka!
Hasse Harnesk
- Fantastiskt rolig lärare
som till vardags arbetar med film och teatereffekter. Han
kom till oss, dragandes på en låda full med spännande,
exploderande pyrotekniska- rök- snö- eld- och blödande
sårgrejer, som han under en intensiv vecka underhöll oss
med och lärde oss om. Fantastiskt som sagt!
Susanne "Suss"
Södergren - Underbar
människa som arbetar på Folkhögskolan med
"Projektverkstan". Hon kom till oss under några otroligt
värdefulla veckor och lotsade oss framåt när vi
individuellt och i grupper om två, tre eller fler arbetade
kring den projektplan som kallades "Min Personliga Kompass"
och som skulle hjälpa oss att förvandla våra drömmar och
visioner till verklighet. Inte nog med att hon gav oss
användbara verktyg i jakten på lyckan, hon fick oss också,
att genom de övningar och samtal som vi i klassen förde med
varandra, på ett djupare plan lära känna varandra.
Jaa... Det var alla det!
Den sista terminen arbetade vi mestadels med egna, enskilda
projekt som hade med dekormåleri - yrket att göra.
Projektet kom till att löpa över de veckor då vi inte var
på praktik och när sommaren var kommen, ja då var jag...
..."färdig", färsk och för jobb tillgänglig dekormålare!